Eliin

Jeg har fra jeg var liten skrevet sanger, og ønsker å bruke disse til å dele det beste jeg har: Troen på en Gud som elsker ALLE mennesker, og som vil ha fellesskap med hver eneste en av oss.
(Klikk på bildet for å lese mer, og klikk på sangtittelen for å høre sangene.)

De 12 neste sangene er hentet fra en CD-innspilling som ble utgitt i januar 2014:

1.
I'll be waiting
Denne sangen handler om "Den bortkomne sønn" som er en nydelig kjærlighetsfortelling fra bibelen. Fortellingen viser hvor uendelig stor farskjærlighet Gud har for hver og en av oss. Til tross for at denne sønnen velger å reise hjemmefra og sløser vekk livet sitt på alt mulig som faren vet at ikke er bra for sønnen sin, så venter han hver eneste dag på at sønnen skal komme hjem igjen!
Og når han kommer hjem, så møter han ikke straff , kritikk og fordømmelse - men åpne armer og kjærlighet!! Faren ønsker ham
VELKOMMEN HJEM!!

2.
Child
Denne sangen skrev jeg da ungene var 1, 3 og 5 år gamle. Jeg kunne ofte være med dem når de lekte, og bli facinert av hvor forskjellige de var, hva de likte, hvordan de lekte og hvor ulik personlighet de hadde. Gud viste meg at en mors kjærlighet til sine unger kan sammenlignes med kjærligheten Han har til oss mennesker. På samme måte som jeg elsker ungene mine, og vil gi dem det de trenger for å vokse, lære å gå og etterhvert bli ansvarlige voksne, så er det Guds ønske for alle sine barn også. Til tross for denne kjærligheten tar vi ofte valg som ikke er etter Hans gode vilje, og det får konsekvenser for oss. Men Hans kjærlighet forandres ikke av våre feiltrinn. Han elsker oss, og vil at vi skal komme til Ham for å få hjelp til å leve slik som Han vet at er best for oss. Han har skapt oss, og Han kjenner oss. Han er en far som vil oss vel.
og som vil hjelpe oss gjennom det som møter oss i livet.

"For jeg vet hvilke tanker jeg har for dere, sier Herren.
Fredstanker og ikke ulykkestanker.
Jeg vil gi dere framtid og håp!"
Jeremia 29.11

"Alle som tok i mot Jesus, gav Gud rett til å bli Hans barn, de som tror på Hans navn."

(Barnelatter og gråt på sangen er minstejenta vår på 4 år)

3.
Nothing

Denne sangen handler om to svært ulike personer som fikk et møte med Jesus.
Den ene var en høytstående leder, som var kunnskapsrik og en mann folk så opp til. Jesus fortalte ham at han måtte bli født på ny for å bli frelst. Den andre var ei dame som alle så ned på, som syndet åpenlyst, og som de religiøse lederne ønsket å steine. Jesus sa at "den som er uten synd, kan kaste den første steinen".
Selv om utgangspunktet var helt forskjellig, gav Jesus dem begge en mulighet til å få et nytt liv og en ny start, uavhengig av bakgrunn og rang.
"For så høyt har Gud elsket verden, at Han gav sin sønn den enbårne,
for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv!
Gud sendte ikke sin sønn til jorden for å dømme verden,
men for at verden skulle ha LIV ved Ham!"
Joh. 3. 16-17


Jesus died for me


4.
Bring me back

For en del år siden hadde jeg hatt en lengre fase der jeg hadde hatt det veldig travelt både privat og på jobb. Jeg hadde fullt program døgnet rundt med studier, jobbing, familie, venner, menighet og synging på ulike arrangementer i tillegg til alt som kreves i hus og hjem. Jeg var vant til at den eneste utfordringen for å få kabalen til å gå opp var at det sjelden var nok timer i døgnet. Plutselig innså jeg at jeg ikke hadde gleden lenger i det jeg holdt på med, og jeg var fullstendig tom for krefter. Det var som å kjøre et hurtigtog rett inn i en murvegg! Jeg ble sykemeldt og var knapt i stand til å stå på beina en periode. Jeg kan huske at jeg lå strekk ut på gulvet, ute av stand til å bevege en muskel i kroppen - og jeg følte meg levende død. Når jeg gradvis fikk kreftene tilbake, måtte jeg innrømme at det var mine egne prioriteringer som hadde ført til at jeg "møtte veggen". Jeg hadde gjort fryktelig mye som var viktig, men midt i min travelhet hadde jeg glemt å ta tid til det aller viktigste - å sette meg ned i fred og ro sammen med Herren. Historien om Marta og Maria i bibelen er et eksempel på at Jesus heller vil at vi skal ta tid sammen med Ham, enn at vi springer rundt som piska skinn for å gjøre alle rundt oss fornøyde. Jeg skrev denne sangen som en bønn fra mitt hjerte i denne perioden.

5.
Presence

Noen ganger kan Gud føles langt borte. Selv om vi vet at Gud er "allestedsnærværende" og finnes overalt, så er det noen ganger vanskelig å "finne Ham" i vår travelhet. Noen ganger kan vi kjenne at Han er nær på en helt spesiell måte. Jeg kan merke Hans nærvær i naturen, når jeg ser en nyfødt baby, når jeg tilber Ham og til og med når jeg har det vanskelig kan jeg ofte kjenne Hans omsorg og nærvær. Det står i Bibelen at "Gud troner i det høye og hellige - og hos den som har et sønderknust hjerte." Gud elsker oss, og vil at vi skal ha det bra!
I Hans nærvær finnes frihet, fred, glede, kjærlighet, styrke og ny nåde hver eneste dag! Jeg håper at denne sangen kan være en hjelp for deg også til å velge å søke inn i fellesskap med Himmelens og jordens Skaper, Han som har en plan med livet ditt, Han som er veien, sannheten og LIVET og som er selve grunnen til at vi alle lever og er til!

6. I need you!

Gjennom mine svakheter har jeg erfart at jeg er fullstendig avhengig av å leve nær Herren.
Jeg trenger å lese i Bibelen daglig for å få i meg næring i "hjertet", like så mye som jeg trenger å spise mat for å få næring til kroppen.

7. Salme 139

I bibelen er det mange vers og fortellinger som betyr mye for meg, og denne salmen er en av mine favoritter. Den viser så tydelig at Gud bryr seg om hver eneste en av oss, og ser oss uansett hvor vi er. Han kjenner oss og vet hvordan vi har det, og vi kan ikke klare å skjule noe for Ham.
Jeg tok med meg bibelen og satte meg ved pianoet for å lage en melodi til denne salmen, og da ble det denne sangen.

8.
When I need a friend

En vis mann som jeg setter stor pris på, sa til meg for mange, mange år siden "Gå til Gud med tårene, og til menneskene med smilet." Jeg har ofte tenkt på disse ordene når jeg har følt at livet har vært vanskelig. Jeg vil være ekte, og ikke skjule meg bak en fasade for at folk rundt meg skal tro at alt er vel, når det ikke alltid er sannheten. Men jeg har funnet ut at det smarteste er å gå til Gud med det som er vanskelig, og kunne få utløp for all frustrasjon, sorg og bekymring hos Ham - så kan vi slippe å dra med oss all elendighet rundt til de vi omgås.

"Mine tårer har du samlet i din flaske"

Dette bibelordet har
Mette et helt spesielt forhold til, og vi håper at det kan gi deg også trøst hvis du har det vanskelig. Gud ser hver eneste tåre du feller, og Han har omsorg for deg.


9.
The fire

Denne sangen har jeg skrevet ut fra en opplevelse jeg hadde en tidlig vintermorgen for endel år siden. Det var iskaldt i huset, både ungene og jeg var sultne og kalde - og jeg skulle prøve å få fyr i peisen. Jeg er ikke verdens mest tålmodigste person, og siden jeg helst ville at det skulle brenne så snart jeg hadde stappa inn litt papir og litt ved og lukka peisdøra, så fikk jeg absolutt ikke fyr.
Mens jeg satt der og var på mitt mest frustrerte, kunne jeg kjenne i hjertet at Gud ville vise meg noe. Han lot meg se på den kalde peisen - og det var som om Han viste meg at den var et bilde på mitt eget åndelige liv - mitt "hjerte".
Jeg starta helt på nytt igjen og tok meg tid til å legge inn litt ved, rikelig med papir og kveikepinner oppå før jeg tente på. Jeg passet på at det var god trekk, og fylte på med mer papir og litt kveike til jeg var sikker på at det brant godt nok til å legge på mer ved.
Jeg var virkelig veldig interessert i å vite hva jeg burde gjøre for at jeg skulle holde mitt hjerte varmt og brennende, og jeg bad Gud om å forklare meg hva Han ønsket å lære meg.
Han viste meg at papiret er et bilde på å være sammen med andre som tror på Jesus. Kveiken kan sammenlignes med de gangene vi snakker om Jesus , hører om Ham og deler med hverandre ting vi opplever med Ham. Veden er Guds ord - både når vi leser i Bibelen og når vi hører Guds ord forkynt. Ilden og trekken er et bilde på Den Hellige Ånd som må komme for at det skal bli liv i flammene.
For at bålet skal fortsette å brenne, må vi passe på å legge på ved jevnlig. Og vi må legge i både papir og kveike hos hverandre, slik at vi kan hjelpe hverandre til å være brennende.

“La kjærligheten være oppriktig. Avsky det onde, hold dere til det gode. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. Vær ikke lunkne, men ivrige. Vær brennende i Ånden, tjen Herren! ”
Romerne 12. 9-10



10.
Shelter

En erfaring jeg har gjort meg gjennom livet med Herren, er at Han svikter aldri. Noen ganger kan det føles som om Han er laaaangt borte, og det føles helt umulig å kjenne Hans nærvær, mens andre ganger er Hans nærvær så herlig at jeg tenker at her vil jeg være for alltid. På samme måte som vi ikke kan se Gud, kan vi for eksempel heller ikke se lufta rundt oss. Men selv om vi ikke kan se den, så VET vi at den er der, og vi er fullstendig avhengig av den hvert eneste minutt. Når det blåser, kan vi kjenne vinden, og slik tenker jeg om Guds nærvær også. At vi kan tro på og stole på at Han alltid er der, både når vi kjenner Hans nærvær eller ikke. Hans kjærlighet er som en tilfluktsplass der vi kan være sikre på at Han aldri vil svikte oss, uansett hva vi måtte møte i livet. Hans kjærlighet ble vist oss tydelig da Jesus døde for oss, og ved korset stiller vi alle likt. Ingen kan gjøre seg fortjent til Guds kjærlighet, men vi kan alle få lov til å stille oss i ly av korset - for DER finnes Guds kjærlighet - som kan gi fred i hjertet her og nå - og et liv i glede og herlighet i all evighet når dette livet på jorda er over. DU er elsket!

11.
Makten og æren

26. januar 2013 hadde vi stor innvielsesfest av det nye menighetsbygget vårt, etter lang tids dugnad. Vi skulle synge på festen, og jeg både gledet og grua meg. Jeg stod på badet og gjorde meg klar til fest, mens jeg bad til Gud om at Han skulle la hver eneste en som kom innenfor dørene virkelig få erfare at Han elsker dem, og at de skulle bli frelst. Jeg mente hvert ord jeg bad, og jeg syntes faktisk at det var en riktig så fin bønn. Men fra mitt hjerte hørte jeg en stemme som sa: "Elin, du ber for smått." Jeg rettet meg opp å sa ut i løse lufta "for smått?" "Ja, for Gud ønsker at ALLE I HELE BYGDA skal bli frelst. For Han vil at ALLE mennesker skal bli frelst, og komme til sannhets erkjennelse". Det var som om Herren ville lære meg noe, så jeg svarte. "Ok, jeg vet at Gud vil at ALLE mennesker skal bli frelst - men hva betyr egentlig Sannhets erkjennelse?" Han svarte meg tydelig: "Sannhets erkjennelse er når et hvert menneske kommer til det punkt at han innser at han er fullstendig og totalt fortapt uten Jesus Kristus." Jeg bøyde kne, og innså nok en gang at JESUS er selve sannheten, og Han er den eneste veien til et liv i frihet og fellesskap med Gud.
Noen dager seinere leste jeg i bibelen om da Israelsfolket ble befridd fra slaveriet i Egypt, og om Moses som tilba Gud og sa: "Hvem er som du blant guder?"
Jeg tilba den levende Gud i stua her hjemme, og som det mest naturligste i verden, fikk jeg en melodi til bønnen jeg bad. Jeg kunne bare gå til pianoet etterpå å skrive ned teksten og besifringen. Sangen tok vi i bruk i menigheten etter kort tid, og da vi skulle spille inn sangen for å ha den på plata - fikk vi med oss en fantastisk gjeng fra Bø og Betania opp til Blåfjell - og spilte inn sangen i Blåfjellgruva!
Gjengen
Tusen takk til alle som var med - og tusen takk til kommunen v/Johannes Sirevåg og Tone Eikeland som lot oss få låne nøklene til gruva!

12.
What a friend

Denne sangen ønsket
Mette å ha med på plata, og allerede helt i starten av prosjektet ble det bestemt at vi ønsket å spille inn denne sangen som de aller fleste har et forhold til.
Sangen er skrevet av Joseph M. Scriven i 1855. Han var en mann som hadde opplevd utrolig mye vondt i livet sitt. Forloveden hans druknet dagen før bryllupet, og da han seinere giftet seg, døde konen hans av lungebetennelse. Han bestemte seg for å vie resten av livet sitt på å hjelpe andre. Da moren hans ble alvorlig syk, skrev han dette diktet til henne for å trøste henne. Det ble senere laget musikk til teksten, og denne sangen er oversatt til mange språk og synges over hele verden.
Teksten formidler det vi har opplevd - at Jesus, som er vår frelser og Herre, også er vår VENN! Midt i alt som måtte komme i vår vei i dette livet, så kan vi alltid komme til Ham i bønn. Og Han som har all makt i Himmel og på jord, har sagt til hver og en av oss:

"Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile."


Vi håper at sangene kan være til oppmuntring og glede for deg.

Sangene kan også lastes ned på Itunes :

https://itunes.apple.com/us/album/presence/id807764639?uo=4

Presence


Fotspor i sanden

På veggen over pianoet har jeg et bilde med teksten fra "Fotsporene", og dette er en fortelling som jeg er veldig glad i. Den beskrives så vakkert hvordan Herren ønsker å gå gjennom livet sammen med oss, og at Han aldri vil svikte oss, og ikke forlate oss - selv i våre tøffeste perioder i livet.

Pasted Graphic

Jeg skrev denne sangen et par dager før jeg skulle synge i Stavanger Fengsel, og det ble enda en hilsen fra Himmelens Gud, om at Han elsker oss - og at Han ønsker å ha et nært fellesskap med ALLE mennesker. Ikke bare når alt lykkes, og vi har gjort alt rett, men også når vi har rotet det skikkelig til. Ikke bare når vi er friske og livet er en fest, men også når sykdom herjer i kroppen og når vi er nedtynget av sorg og bekymring. Når Jesus får være Herre, har Han lovt å være med oss alle dager - inntil verdens ende.

"For Gud har sagt: Jeg slipper deg ikke, og svikter deg ikke. Derfor kan vi tillitsfullt si: Herren er min hjelper, jeg frykter ikke."
Hebr. 13. 5-6


Nedenfor her er det endel gamle sanger, noen egne sanger fra tidligere innspilling og noen andre sanger som jeg er glad i.

Son of man

At Gud sendte sin egen sønn fra Himmelens herlighet, ned til jorden for å bli født i en skitten stall, og seinere bli hengt på et kors - viser bare hvor uendelig høyt Gud elsket menneskene Han hadde skapt i sitt bilde. Han ønsket så inderlig å ha fellesskap med oss, at Han ofret sin egen sønn, Jesus, som var villig til å bli født som et menneske - og leve et liv som var fullstendig underlagt Guds vilje. Han tok på seg straffen for VÅRE feiltrinn når Han døde på korset - og av bare nåde har vi fått muligheten til å slippe straffen vi fortjente -
når vi tar imot Jesus som Herre i livene våre.

Jesus overvant døden!!! Han lever i dag, og vil være vår Konge og Herre! Han er Guds sønn, som ble den menneskesønnen som vi trengte for å bane en NY OG LEVENDE VEI tilbake til fellesskapet med Himmelens Gud.




I'll be there

Denne sangen skrev jeg en gang jeg følte at livet var vanskelig. Jeg satt ved pianoet og bad og sang, og plutselig kjente jeg at Gud overøste med med en kjærlighet som ingen andre enn Han kan gi. Sangen ble en hilsen fra Hans hjerte. Mitt håp er at sangen også kan gi deg oppmuntring og nytt mot i den situasjonen DU er i. Uansett hvordan du har det, så vil Jesus være nær deg, hjelpe deg og lede deg gjennom selv dine mørkeste og vanskeligste tider.



My saviors prayer

My saviors prayer

Fader vår
Du som er i Himmelen
La Ditt navn holdes hellig.
La Ditt rike komme.
La Din vilje skje på jorden, som i Himmelen.
Gi oss i dag vårt daglige brød.
Forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere.
Led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For riket er Ditt, makten og æren i all evighet.
Amen


By your side

Hold dere nær til Gud, så skal Han holde seg nær til dere.
Jakob 4. 8

"Vær ikke redd, for jeg er med deg.
Se deg ikke rådvill omkring, for jeg er din Gud.
Jeg hjelper deg og styrker deg,
ja, holder deg oppe med min frelserhånd."
Jes 41.10

Herren har fortrolig fellesskap med den som frykter Ham.
Salme 25.14





Her er opptak av et par sanger fra et møte for flere år siden:


Hallelujah

En gammel Leonard Cohen sang der jeg er spesielt glad i det siste verset han har skrevet:

I did my best, it wasn't much
I couldn't feel, so I tried to touch
I've told the truth, I didn't come to fool you.
And even though it all went wrong.
I'll stand before the Lord of Song
with nothing on my tongue but Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah



Be the King of this heart again

Dette er en sang som handler om å ha kommet vekk fra Guds vilje og fellesskapet med Jesus. Sangen er et rop og en bønn om at Han igjen må være Herre og konge i livet.

Be the King of this heart again
Be the King of this life
In my life, there's a cry today:
Be the King of this heart
Be the King of this heart
allways