FESTREISE TIL ISRAEL

I slutten av september 2014 reiste vi på en stor venne- og familietur til Israel. Vi var 53 personer i alle aldre, fra den minste på 3 år til den eldste som var over 60.
En fantastisk gjeng!!

De første dagene var vi i Jerusalem, der vi besøkte flere av de mest kjente bibelske plassene.

Getsemanehagen
Vi var i Getsemanehagen og vi var i Gamlebyen der vi gikk Via Dolorosa; veien Jesus gikk opp til Golgata da Han skulle korsfestes.

Vi var i gravhagen der vi sang en barnesang:

"På Golgata stod det et kors. Jesus døde på korset.
I hagen var det en grav. Jesus lå i den graven.
Men korset er tomt!
Graven er tom!
Jesus stod opp og Han LEVER! "

Vi fikk se den tomme graven,

og vi var i "øvresalen" der Jesus kan ha hatt sitt siste måltid sammen med disiplene før Han ble korsfestet, og der disiplene var samlet da Ånden falt på Pinsedagen.
Topp stemming i Gamlebyen for store og små :)

Vi var ved klagemuren, der jødene kommer for å be til Israels Gud. Vestmuren, som den også kalles, er en del av det gamle tempelet som jødene bygget opp første gang da Salomo, sønn av Kong David, var konge i Israel.
(noen av jentene sammen med to Israelske soldater, i nærheten av klagemuren)

Men det som nok gjorde mest inntrykk på meg, var å stå på Oljeberget, der Jesus gav disiplene sine Misjonsbefalingen like før Han dro til Himmelen, og der Han en dag skal komme igjen. Mens vi stod der og så utover Jerusalem, leste en av reiselederne fra Sakarja 14, der det står om når Messias skal komme igjen og sette sine føtter på Oljeberget. Dette venter også jødene på at skal skje.
(Utsikt over Jerusalem fra Oljeberget)

Flere av de store nyhetskanalene har montert webkamera på Oljeberget for at de skal være klar til å filme når Jesus kommer igjen.

(nydelig harpespill i en av byportene inn til Gamlebyen i Jerusalem)

En dag skal alle som tror på Jesus bli hentet hjem til Himmelen, enten de ligger i gravene, i sengene sine eller er ute å gjør sitt vanlige arbeid. Den festen som skal feires i Himmelen da, kaller vi ofte den store Bryllupsfesten. Alle som tilhører "menigheten" (som består av alle slags ufullkomne mennesker, fra alle folkeslag, nasjoner og raser, med det til felles at vi alle har tatt imot Jesus Kristus som sin Herre og frelser - helt ufortjent), blir i Bibelen omtalt som Jesus sin "brud". På jorda vil det da bli ei "trengselstid", og nasjonene kommer til å gå til krig mot Israel. Når det ser ut til at alt håp er ute, kommer Jesus til å komme tilbake til jorden for å frelse Israel, og ifølge Bibelen vil det da bli ei fantastisk fredstid på jorda i tusen år.

Jeg er ikke noen Israel-ekspert, men det jeg vet er at Bibelen sier at vi skal be om fred for Jerusalem og at vi skal velsigne Israel. Å følge med på hva som skjer med Israel og med jødene, er spennende og trosstyrkende.
For Jødene er fortsatt Guds utvalgte folk!
Jeg elsker Israel for det de ER, ikke for alt de GJØR. På samme måte som jeg elsker ungene mine uansett, for de vil alltid være mine. Jeg må ikke forsvare og mene at alt de gjør er rett, men jeg kommer for alltid til å ønske dem det aller beste, og jeg vil alltid støtte og oppmuntre dem.

Etter noen fantastiske dager i Jerusalem, reiste vi videre til Cæsarea, der de har gravd ut denne flotte Romerske byen fra Jesu tid.

Det var fra denne havna at Paulus la ut på flere av sine misjonsreiser.

Etter dette reiste vi videre til Nasareth der Jesus bodde det meste av sin oppvekst og fram til Han var ca. 30 år. Her hadde de bevart et område i byen, og bygget det opp slik det mest sannsynlig så ut på Jesu tid. En ting er sikkert - det var ikke en luksuriøs plass Han vokste opp…

Nasareth

Turen var som en vandring "i Jesu fotspor", og vi fikk virkelig sett og opplevd mye som gir minner for livet. Vi reiste til Tiberias, der vi ble innlosjert på et hotell med utsikt over Genesaretsjøen. Såpass kan jeg si til deg som kun har sett sjøen på flanellograf på søndagsskolen; Den er MYYYE større!! :)

Utsikt fra hotellet
(utsikt fra hotellet)

Vi hadde en rundtur der vi var i Kapernaum, der Jesus bosatte seg etter at Han hadde vært 40 dager i ørkenen, og der Han bodde fra Han var ca 30 år gammel. Det var i dette området Han gjorde en mengde mektige tegn og under, og underviste Jødene om Guds Rike.

Vi kjørte opp til Golan høyden, der vi var oppe på en gammel vulkan der vi hadde meget god utsikt inn over Syria.

Utsikt over Syria

Vi kunne høre skudd og drønn, og så svart røyk som veltet opp flere plasser. FN hadde flyttet sin base og kontrollpost hit, fra buffersonen mellom Israel og Syria, siden IS herjer i området, og det har vært flere kidnappinger av deres FN soldater.

FN vaktpost

Guiden vår delte sine personlige erfaringer fra krigshandlinger og fra militæret i Israel. Det er en totalt annen virkelighet de lever under, enn det vi er vant til her i Norge. Det var en hjerteskjærende historie, som rørte de fleste av oss til tårer.

FN soldater

Ekstra spesielt var det å stå der på grensa til Syria, med Israelske kvinnelige og mannlige soldater i tillegg til FN soldater, mens krigshandlingene herjet bare få kilometer fra oss.

Båttur på Genesaretsjøen

Vi avsluttet rundturen med nasjonalsang og flaggheising ombord på båten over Genesaretsjøen, der Jesus stilte stormen og der Han gikk på vannet. Det var ikke vanskelig å forestille seg at det kunne blåse opp til skikkelig storm på den sjøen. Vi fikk oppleve at det blåste opp, og at sjøsprøyten slo over dekk.
Genesaretsjøen

Turen fra Ein Gev til Tiberias tok ca 45 minutter, og var en frisk fornøyelse.

Etter 3 dager i Tiberias, reiste vi videre ned mot Dødehavet. Vi kjørte over Jordanelva, vi fikk se grotten der en gjetergutt fant Dødehavsrullene, vi fikk se saltstøtten av Lots hustru, som snudde seg og så seg tilbake da Gud tilintetgjorde byene Sodoma og Gomorra. Disse byene lå i området ved Dødehavet.
Dødehavet

Vi stoppet i Ein Boqek, der vi badet i Dødehavet. Her består havet av 35% salt, og du flyter som en kork.

Vi hadde trolig Israels triveligste buss-sjåfør; en kristen Araber med et smil som lyste opp hele bussen, og han fraktet oss trygt videre til Eilat, hvor vi skulle være siste delen av turen. Det var viktig at vi fikk sjekket inn på hotellet tidlig slik at vi rakk å få oss litt mat før Jødenes høytidsdag, Yom Kippur, begynte. Denne dagen hvert år, bruker Jødene til å forsone seg med Gud og gjøre opp sin synd innfor Gud og mennesker. Jødene faster i 25 timer, og ingen gjør sitt vanlige arbeid. Det er ingen biler i gatene, og ungene sykler og leker fritt midt i veien. Det var en veldig spesiell opplevelse å gå sammen med store og små midt i veien i en fullstendig fredelig by.

Basseng morgen

Første morgenen i Eilat våknet jeg med en god gammel sang i hjertet:

"Fall til ro og kjenn at jeg er Herre.
Fall til ro, ja, sett deg bare ned.
Fall til ro, og kjenn at jeg er din Gud.
Jeg vil gi deg av min FRED.

Jeg vil prise Jesus Kristus.
Jeg vil takke Israels Gud.
Jeg vil lovsynge min frelser som gir meg dette bud:

Fall til ro…"

Gjennom hele uka ble denne sangen en viktig påminnelse for meg om hvor den ekte freden er å finne.

Dagen etter Jødenes høytid,Yom Kippur, begynte Muslimenes feiring av ID. Hotellet fyltes da opp med Arabere som er bosatt i Israel, og som kom på ferie med familien sin til dette ferieparadiset.

Dagen før hadde hotellet primært vært fylt av nordmenn, siden det var et annet reisefølge fra Norge på over 100 personer som hadde sin siste kveld i Eilat før de skulle reise hjem til Norge.

Jeg har alltid visst at det kan være store kulturforskjeller mellom ulike folkegrupper, men dette var jeg ikke forberedt på! Jeg har aldri i mitt liv opplevd en sånn mangel på respekt for andre, en køkultur som gikk ut på å bare bane seg vei og forsyne seg først, og et sløseri uten sidestykke.

Bord

Store mengder mat lå igjen på hvert eneste bord, og brød og annen mat ble feid ned på gulvet, slik at betjeningen måtte komme å rydde opp.

Dagen etter var vi ved bassenget. Verken barn eller voksne muslimer kan bade uten godt tildekkende klær, så bassenget så for det meste ut som en stor klesvask. Ungene hadde liten og ingen respekt for badevaktene som til stadighet måtte blåse i fløytene, og de hadde sitt svare strev med å få dem til å holde seg etter de reglene som gjaldt i bassenget. De voksne så vi lite til. Det var en og annen fullt påkledd mor som kom å tok seg en avkjølende dukkert innimellom, mens mennene satt med oppkneppede skjorter i skyggen.

Bassenget
Da jeg stod på balkongen utenfor hotellrommet vårt om ettermiddagen, og så ned på bassenget og tenkte på det kaoset som hadde foregått på dagen, kjente jeg på en avsky og frustrasjon over disse menneskene. Mens jeg stod der og øste ut av meg min frustrasjon over hvor dårlig jeg syntes at de behandlet Jødene, Guds eget utvalgte folk, så gav Gud meg en nydelig hilsen til ei ung Arabisk jente som jeg hadde snakket med kvelden før…! DET var rimelig spesielt.

Jeg slo opp i Bibelen, og der leste jeg:

" Framfor alle ting formaner jeg dere å bære fram bønner og påkallelse, forbønner og takk for ALLE mennesker. Be for konger og alle som har en høy stilling, så vi kan føre et stille og fredelig liv, som er preget av
Gudsfrykt og vinner respekt. Dette er rett og godt for Gud, vår frelser, Han som vil at ALLE mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne. For det er èn Gud, og èn mellommann mellom Gud og mennesker: mennesket JESUS KRISTUS, som gav seg selv som løsepenge for ALLE."
1. Timoteus 2. 1-6

Det forandret mitt hjerte fullstendig!! Jeg måtte legge vekk min avsky og frustrasjon, og bytte den ut med Guds uendelige og grensesprengende kjærlighet. Han vil at ALLE MENNESKER skal bli frelst! Hvis Gud har vist sin kjærlighet til alle, inkludert disse menneskene, og valgt å gå i døden for både mine og deres respektløse handlinger, så bør jeg behandle dem med vennlighet.

Historien om Shahd, denne nydelige Arabiske jenta, er en helt spesiell fortelling om Guds kjærlighet til den "ene", og om hvordan Han kan bruke situasjoner og personer for å vise sin enorme kjærlighet.
Jeg kommer kanskje til å dele den historien ved en senere anledning.

Profilbilde
De neste dagene var vi flere ganger å bada og dykket/snorklet i Rødehavet.
Korallrev Rødehavet
DET er bare helt ubeskrivelig vakkert! Å kunne ligge med dykkermaske og snorkel rett ved stranda, og se flotte korallrev og uendelige mengder fisk i alle regnbuens farger bare få centimeter fra deg.

Røde havet

Å se skaperverket i all sin prakt der i havdypet, var for meg et så sterkt vitnespyrd om hvilken fantastisk Gud vi har! For en fantasi, og for noen detaljer! Enkelte av disse sjødyrene hadde jeg ikke trodd at fantes i virkeligheten hvis jeg ikke hadde sett dem med egne øyne!
Korallrev
Når ID var over, startet Jødenes store høytid, Løvhyttefesten. Alle jødiske familier bygger ei hytte i hagen, for å minnes de 40 årene Israelsfolket bodde i ørkenen etter at Moses hadde ført dem ut av fangenskapet og slaveriet i Egypt. I disse hyttene sover de, og spiser flere måltider i løpet av dagen i den uken løvhyttefesten pågår. På hotellet bygget de også opp ei stor løvhytte der flere av Jødene som kom på ferie til hotellet spiste måltidene sine. Jeg spurte om vi kunne få være med inn og se i denne løvhytta, og hotellsjefen tok oss med inn og forklarte at grunnen for at Jødene bygger disse hyttene er for å huske at de ikke er avhengige av å ha et hus å bo i - men at de er avhengige av Himmelens Gud.

Kveldssamling på terrassen
Vi hadde et par samlinger i løpet av turen, der vi sang og delte Guds Ord. En av kveldene var vi samlet på terrassen i naboleiligheten, med utsikt over flyplassen og Eilat by!

Å reise minst en tur til Israel i løpet av livet, det kan jeg varmt anbefale! Det er mye mer enn en vanlig Sydentur!
Israel er alt
Hvis du tror på Bibelen, så vil turen være med å styrke troen på en helt konkret måte. Det er så uendelig mye i dette landet som beviser at Guds Ord er sannhet.

Kom til meg dere som tørster

Dersom du tviler og lurer på om Bibelen er sann, så vil også en slik tur gi en mengde bevis på at det som står der er nødt til å være sant. Jeg husker enda en mann vi besøkte ute i ørkenen for 17 år siden. Han mente at dersom Bibelen var sann, så skulle det være en by der han bosatte seg. Han begynte på egenhånd å grave ut dette området, og etter 20 år med utgravingsarbeid, hadde han gravd fram deler av en by som stemte nøyaktig med det området som Bibelen beskrev.

Det som er ekstra spennende med Bibelen, er at dersom den er sann, så handler den ikke kun om historiske ting som HAR skjedd, men også om ting som skjer akkurat nå, og ikke minst handler den om det som vil skje i framtida!

SHALOM!

Jesus er oppstandelsen og livet

EN STOR OG HJERTELIG TAKK TIL REISELEDERNE VÅRE SOM HADDE ORGANISERT EN HELT FANTASTISK OPPLEVELSESRIK, KJEKK OG VARIERT TUR FOR UNGE OG GAMLE, SMÅ OG STORE!!

OG TUSEN TAKK TIL ALLE SOM VAR MED PÅ DENNE FESTREISA!!

VI GLEDER OSS ALLEREDE TIL NESTE TUR!! :)